As of Oct. 20th, we're $6,100 in the red for 2016. Please donate here to support this vital work.
Subscribe here to our free email list

Mass Media News Stories
Excerpts of Key Mass Media News Stories in Major Media

Below are highly revealing excerpts of important mass media news stories reported in the media that suggest a major cover-up. Links are provided to the full stories on their major media websites. If any link fails to function, read this webpage. These mass media news stories are listed by date posted to this webpage. You can explore the same articles listed by order of importance or by article date. By choosing to educate ourselves on these important issues and to spread the word, we can and will build a brighter future.

Note: This comprehensive list of mass media news stories is usually updated once a week. Explore our full index to revealing excerpts of key major media news stories on several dozen engaging topics. And don't miss amazing excerpts from 20 of the most revealing news articles ever published.

Pentagon Paid for Fake ‘Al Qaeda’ Videos
2016-10-01, The Daily Beast
Posted: 2016-10-10 15:39:37

The Pentagon gave a controversial U.K. PR firm over half a billion dollars to run a top secret propaganda program in Iraq, the Bureau of Investigative Journalism can reveal. Bell Pottinger’s output included short TV segments made in the style of Arabic news networks and fake insurgent videos which could be used to track the people who watched them, according to a former employee. The agency’s staff worked alongside high-ranking U.S. military officers in their Baghdad Camp Victory headquarters. Bell Pottinger reported to the Pentagon, the CIA, and the National Security Council on its work in Iraq. In the first media interview any Bell Pottinger employee has given about the work for the U.S. military in Iraq, video editor Martin Wells told the Bureau his time in Camp Victory was “shocking, eye-opening, life-changing.” The firm’s output was signed off by former General David Petraeus - then commander of the coalition forces in Iraq - and on occasion by the White House, he said. Bell Pottinger’s work in Iraq was a huge media operation which cost over a hundred million dollars a year on average. The ... most sensitive program described by Wells was the production of fake al Qaeda propaganda films. U.S. marines would take the CDs on patrol and drop them in the chaos when they raided targets. Wells explained how the team embedded a code into the CDs which linked to a Google Analytics account, giving a list of IP addresses where the CDs had been played.

Note: So the Pentagon made propaganda films to recruit for Al Qaeda, bombed a place upsetting the people there, then seeded these films to try to capture anyone who was interested in the propaganda they spread. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about war corruption and the manipulation of public perception.

The truth about British army abuses in Iraq must come out
2016-10-03, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
Posted: 2016-10-10 15:37:13

In the past few days a number of politicians and former generals have criticised the so-called hounding of British soldiers by what they claim are just money-grabbing lawyers launching ill-founded cases into alleged wartime abuse. Criticising the work of the Iraq Historic Allegations Team (Ihat), Tim Collins, the retired colonel who led British troops in Iraq, said the allegations were being made by “parasitic lawyers”. Theresa May has said she wants to end the “industry” of vexatious claims. And Tony Blair, who launched the military action in Iraq and Afghanistan, said: “I am very sorry that our soldiers and their families have been put through this ordeal.” The reality, of course, is somewhat different. The Ministry of Defence has already paid out Ł20m in compensation to victims of abuse in Iraq. Anyone who has been involved in litigation with the MoD knows that it will pay up only if a case is overwhelming or the ministry wants to cover something up. The complaints before the Ihat are not just from lawyers. They are also from serving and former members of the armed forces with no financial interest in the outcome. Even more disturbing, many of these investigations may lead to the door of the MoD itself. Many of the allegations concern physical, sexual and religious abuse during interrogation. The conduct appears systematic, and ... there were secret detention facilities in the UK area of operations which appear to have bypassed prisoner of war facilities. If this is correct, it is in violation of the Geneva conventions.

Note: The Chilcot inquiry recently concluded that Tony Blair deliberately lied to MPs and the public on Iraq to commit British troops to the US-led invasion in 2003. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about war corruption and the manipulation of public perception.

Ads disguised as news: A drug company's stealth marketing campaign exposed
2016-10-05, CBC (Canada's public broadcasting system)
Posted: 2016-10-10 15:28:16

It's rare to get a glimpse behind the curtain of pharmaceutical marketing. CBC [has] learned about a stealth marketing campaign involving a drug company, a well-known Canadian comedian, a doctor and a public relations firm. "Cathy Jones of This Hour Has 22 Minutes is on a mission to get women to start talking about female sexual health after menopause - and particularly, their vaginas," wrote PR company GCI Group in a press release, offering to arrange an interview. But nowhere did it say this "mission" was initiated and sponsored by Novo Nordisk Canada Inc., which makes a vaginal hormone pill. Nor did GCI's release specify that Jones was paid to give media interviews about vaginal atrophy. When CBC asked if there was a drug company involved, the PR firm said yes, Novo Nordisk, but that was to be kept secret. "No parties including GCI want any mention of the drug or drug company," CBC was told. "It's an unbranded campaign." In other words, it's marketing that looks like any other lifestyle article in news. This is what it looks like on the Globe and Mail's website. There was originally no mention of Novo Nordisk sponsoring the campaign. Is it OK for a drug company, behind a curtain, to generate news about a condition and then encourage women to see their doctor? "No, it is not OK," says Dr. Jerilynn Prior [with] the University of British Columbia. "It is misrepresenting the marketing purpose behind it." This is a rare public example of something that happens all the time.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about Big Pharma corruption and the manipulation of public perception.

PR Firm Attacks Organic Food, Then Pitches Itself to Organic Companies
2016-03-14, Huffington Post
Posted: 2016-09-19 14:37:26

News that Ketchum Inc., the public relations firm leading the charge to promote chemical-dependent GMO agriculture, is launching a new “specialty group” to capture a slice of the growing organic food market caught many food industry players by surprise last week. Ketchum’s new branch, called “Cultivate,” is pitching itself to “help purpose-driven brands with a natural, organic, and sustainable focus.” The news comes as Ketchum remains a key player in PR efforts to dampen demand for organic foods, spinning messages that tell consumers organics are over-priced and over-hyped. In 2013, Monsanto hired Ketchum’s parent company, Omnicom, to “reshape” its reputation amid fierce opposition to GMOs, according to the Holmes Report. Ketchum now works closely with Monsanto and the agrichemical industry on its massively funded PR efforts to promote genetically engineered food and crops, stop GMO labeling, downplay concerns about pesticides, counteract consumer advocates and convince consumers that organic food is no different from conventional food. A closer look at Ketchum’s past and current activities turns up more reasons that purpose-driven organic and natural food companies might want to steer clear of Ketchum’s “Cultivate” branch. Emails from the late 1990s indicate that Ketchum was involved in espionage against nonprofit groups that were raising concerns about GMOs. Ketchum ... has worked to undermine consumer advocates and the organic foods industry. It would be unwise for organic companies to hire the PR firm.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles on food system corruption and the manipulation of public perception.

A George Carlin Special Too Raw After Sept. 11 Resurfaces Now
2016-09-04, New York Times
Posted: 2016-09-11 23:43:55

On Sept. 10, 2001, George Carlin, the greatest political comic in history if measured only by stand-up specials, recorded a bracing hour of social commentary for his new HBO special. The next day, he shelved it. It wasn’t only the title, “I Kinda Like It When a Lotta People Die,” that seemed in bad taste after nearly 3,000 people were killed a day later in the Sept. 11 terrorist attacks. Mr. Carlin also told a joke about a fart so potent it blew up an airplane. “You know who gets blamed? Osama bin Laden,” Mr. Carlin joked. “The F.B.I. is looking for explosives. They should be looking for minute traces of rice and bok choy.” Fifteen years later, his lost special is finally being released. It’s a polished hour of new jokes. Mr. Carlin, who died in 2008, had always been a left-leaning comic whose skepticism of government would be right at home with the Tea Party. In a 1999 special, he even ridiculed airport security as a pointless charade, saying Americans are “always willing to trade away a little of their freedom” in exchange for “the illusion of security.” But like so many other people, he was transformed by Sept. 11. He released an entirely new special only two months after the attack - “Complaints and Grievances” - in which he talks more about survival than freedom, setting up one premise by saying that dire events call for us to cooperate with “unsavory people” like George W. Bush. Mr. Carlin’s more tentative attitude toward the government is a reminder of the anxiety about even doing comedy after Sept. 11.

Note: Carlin's recorded comedy show will be publicly released on September 16. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing 9/11 news articles from reliable major media sources. Then explore the excellent, reliable resources provided in our 9/11 Information Center.

Fox News Run As A ‘Playboy Mansion-Like Cult,’ Ex-Host Claims
2016-08-23, Huffington Post
Posted: 2016-08-29 20:21:25

Former Fox News host Andrea Tantaros claims in an explosive new lawsuit that disgraced ex-network chairman Roger Ailes sexually harassed her and that high-ranking executives fostered a newsroom culture in which abusive behavior flourished. Fox News masquerades as defender of traditional family values, but behind the scenes, it operates like a sex-fueled, Playboy Mansion-like cult, steeped in intimidation, indecency and misogyny, the suit reads. Ailes was the primary culprit, according to the suit, but his actions were condoned by his most senior lieutenants who engaged in a concerted effort to silence Tantaros by threats, humiliation, and retaliation. Tantaros' suit is the second leveled against Ailes, but the first to name the network itself and several current executives as co-defendants. Last month, former Fox & Friends host Gretchen Carlson opened the floodgates of sexual harassment accusations against Ailes, a legendary TV executive who built and ran Fox News for two decades after serving as a leading Republican operative and former adviser to three presidents. Ailes is reportedly now advising Republican nominee Donald Trump. Less than two weeks after Carlson made her claims, Ailes stepped down as Fox News chairman. In the suit, Tantaros claimed that Fox News' ... public relations department leaked unflattering information about her, didn't adequately promote her, refused legitimate media requests, and used 'sock puppet' social media accounts to post or direct negative comments about her.

Note: For more on this, see this informative Vanity Fair article. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing corporate corruption news articles from reliable major media sources.

The rush to blame Russia for the DNC email hack is premature
2016-07-25, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
Posted: 2016-07-31 20:03:34

WikiLeaks published the DNC’s hacked emails. There has been a flurry of accusations – including from the Hillary Clinton campaign – that Russian president Vladimir Putin orchestrated both the hack and the leak, in an attempt to help Donald Trump win the presidency. It’s amazing how quickly the media are willing to forgo any skepticism and jump to conspiracy-tinged conclusions where Putin is involved. There is some circumstantial evidence that the hack may have originated in Russia, but there are also many questions that haven’t been resolved. As Adam Johnson detailed, when you look closely, the evidence is shoddy and often contradictory. The bulk of the “evidence” has come from the statements of cybersecurity firms FireEye and Crowdstrike, both of which have lucrative contracts with the US government. As FireEye’s CEO once made clear, his company has a financial stake in nation-state hacking tensions. As Edward Snowden pointed out ... with an accompanying NSA document, “Our government specifically authorized the hacking of political parties.” The US has also considered hacking and then releasing sensitive and embarrassing information in China in retaliation for cybersecurity attacks, as the New York Times reported last year. If the US wants to place blame at the feet of the Russians, they should do so transparently and in public, without leaving it to anonymous officials and cybersecurity firms to make claims without providing hard evidence.

Note: Wikileaks published thousands of documents which exposed significant elections corruption in the US. Why is the media glossing over this to focus so heavily on Russia?

Views of American Indians: true and falsified
2016-07-22, San Francisco Chronicle (San Francisco's leading newspaper)
Posted: 2016-07-31 19:54:15

The images that shaped public imagination of the American Indian - 19th and early 20th century photographs - were mostly fiction. Often, they were sentimentalized portrayals of what Edward S. Curtis, the most successful of all who trained their cameras on the subject, called “the vanishing race.” The ... pictures glossed over attitudes and policies that today are seen as cruelly neglectful, if not genocidal. Curtis himself, funded with J.P. Morgan money to produce some 40,000 photographic documents for his magnificent 20-volume “The North American Indian,” is known to have choreographed ceremonies and dances, phonied up costumes, retouched negatives to remove all signs of modernity; he paid reservation residents to play the part of native nobility. Other photographers purported to show the fearsomeness of the American Indian warrior. Two ... intensely engaging exhibitions newly opened at the California Historical Society present images of Northern California and southern Oregon’s Modoc tribe. “Sensationalist Portrayals of the Modoc War, 1872-73” examines reports of a sad chapter of American history, when a band of about 60 Indian fighters held off 600 U.S. Army troops. “Native Portraits: Contemporary Tintypes by Ed Drew” features Drew’s revival of a 19th century photographic process to depict present-day Modocs as they choose to be seen. Side by side, the two shows add up to a quiet rebuke of photography’s cravenly racist portrayal of the first Americans.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing media corruption news articles.

Secret Rules Make it Pretty Easy for the FBI to Spy on Journalists
2016-06-30, The Intercept
Posted: 2016-07-03 14:43:09

Secret FBI rules allow agents to obtain journalists’ phone records with approval from two internal officials - far less oversight than under normal judicial procedures. The classified rules ... govern the FBI’s use of national security letters, which allow the bureau to obtain information about journalists’ calls without going to a judge or informing the news organization being targeted. Obtaining a journalist’s records with a national security letter (or NSL) requires the signoff of the FBI’s general counsel and the executive assistant director of the bureau’s National Security Branch. The Obama administration has come under criticism for bringing a record number of leak prosecutions and aggressively targeting journalists in the process. In 2013, after it came out that the Justice Department had secretly seized records from phone lines at the Associated Press and surveilled ... reporter James Rosen, then-Attorney General Eric Holder tightened the rules. The FBI could not label reporters as co-conspirators in order to try to identify their sources - as had happened with Rosen - and it became more difficult to get journalists’ phone records without notifying the news organization first. Yet these changes did not apply to NSLs. Those are governed by a separate set of rules. The FBI issues thousands of NSLs each year, including nearly 13,000 in 2015. Over the years, a series of Inspector General reports found significant problems with their use, yet the FBI is currently pushing to expand the types of information it can demand with an NSL.

Note: The aggressive pursuit of leaks and journalists that report them led BBC to recently ask: "Is the US government at war with whistleblowers?" Read more about the FBI's use of secret National Security Letters. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles on media manipulation and the disappearance of privacy.

Attacking Elizabeth Warren? Political Reporters Will Grant You Anonymity
2016-06-21, The Intercept
Posted: 2016-06-26 20:40:09

The fast rise of Sen. Elizabeth Warren within the Democratic Party has coincided with another phenomenon: the continual use by elite-media journalists of anonymous sources in articles that either criticize Warren directly or warn other politicians about the dangers of embracing ... the policies she advocates. That journalistic trend manifested itself most recently on Monday, in a piece by Ben White in Politico that quoted fully five anonymous sources - including “one top Democratic donor,” “one moderate Washington Democrat” and “one prominent hedge fund manager” - to the effect that Hillary Clinton would be making a major misstep by selecting Warren as her running mate. Warren is an expert in bankruptcy and predatory lending and a leading critic of the financial industry. Is the “top Democratic donor” Politico quoted a self-interested executive at Citigroup or Goldman Sachs fearful that Warren would influence policy decisions? We’ll never know. Journalists in this way let powerful individuals take potshots without any fear of accountability and without the reader being able to discern what conflicts of interest might be involved. And when it comes to Warren in particular, pretty much any “administration official” or “political strategist” interested in advancing a narrative gets the anonymous treatment. The Intercept in short order compiled a list of 15 other articles and political newsletters over the last few years of the anonymously sourced, anti-Warren genre.

Note: The complete list of examples of anti-Warren propaganda articles is available at the link above. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing media manipulation news articles.

U.S. Repeals Propaganda Ban, Spreads Government-Made News to Americans
2013-07-14, Foreign Policy
Posted: 2016-06-26 20:34:20

For decades, a so-called anti-propaganda law prevented the U.S. government’s mammoth broadcasting arm from delivering programming to American audiences. That came silently to an end with the implementation of a new reform passed in January. The result: an unleashing of thousands of hours per week of government-funded radio and TV programs for domestic U.S. consumption in a reform initially criticized as a green light for U.S. domestic propaganda efforts. So what just happened? Until this month, a vast ocean of U.S. programming produced by the Broadcasting Board of Governors such as Voice of America, Radio Free Europe/Radio Liberty, and the Middle East Broadcasting Networks could only be viewed or listened to at broadcast quality in foreign countries. The programming [is] viewed in more than 100 countries in 61 languages. The restriction of these broadcasts was [lifted with] the Smith-Mundt Modernization Act of 2012, which passed as part of the 2013 National Defense Authorization Act. But if anyone needed a reminder of the dangers of domestic propaganda efforts, the past 12 months provided ample reasons. Last year, two USA Today journalists were ensnared in a propaganda campaign after reporting about millions of dollars in back taxes owed by the Pentagon’s top propaganda contractor in Afghanistan. The firm [created] phony websites and Twitter accounts to smear the journalists anonymously.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing media manipulation news articles.

John Lydon says he was 'banned from BBC' over Jimmy Savile comments
2015-09-24, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
Posted: 2016-06-20 13:41:37

John Lydon has claimed he was banned from the BBC after speaking out against Jimmy Savile. The former Sex Pistol was referring to an interview he’d given in 1978, during which he had said that Savile was “into all sorts of seediness. We all know about it but we’re not allowed to talk about it." Speaking to Piers Morgan for his Life Stories show, he said: “I’m very, very bitter that the likes of Savile and the rest of them were allowed to continue. I did my bit, I said what I had to. But they didn’t air that.” He continued: “I found myself banned from BBC radio for quite a while, for my contentious behaviour. They wouldn’t state this directly; there’d be other excuses.” The band were already in the BBC’s bad books before Lydon’s Savile comments: God Save The Queen received a total ban on radio play from the corporation in May 1977. Lydon didn’t go into the specifics of what the ban entailed, although he said: “Weren’t I right? I think most kids wanted to go on [Savile's popular show] Top of the Pops, but we all knew what that cigar muncher was up to.”

Note: Watch an excellent segment by Australia's "60-Minutes" team "Spies, Lords and Predators" on a pedophile ring in the UK which leads directly to the highest levels of government. A second suppressed documentary, "Conspiracy of Silence," goes even deeper into this topic in the US. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing sexual abuse scandal news articles from reliable major media sources.

Latest Word on the Trail?
2012-07-15, New York Times
Posted: 2016-06-20 13:34:13

The push and pull over what is on the record is one of journalism’s perennial battles. But those negotiations typically took place case by case, free from the red pens of press minders. Now, with a millisecond Twitter news cycle and an unforgiving, gaffe-obsessed media culture, politicians and their advisers are routinely demanding that reporters allow them final editing power over any published quotations. Quote approval is standard practice for the Obama campaign, used by many top strategists and almost all mid-level aides ... at the White House - almost anyone other than spokesmen who are paid to be quoted. (And sometimes it applies even to them.) It is also commonplace throughout Washington and on the campaign trail. From Capitol Hill to the Treasury Department, interviews granted only with quote approval have become the default position. Those officials who dare to speak out of school, but fearful of making the slightest off-message remark, shroud even the most innocuous and anodyne quotations in anonymity by insisting they be referred to as a “top Democrat” or a “Republican strategist.” It is a double-edged sword for journalists, who are getting the on-the-record quotes they have long asked for, but losing much of the spontaneity and authenticity in their interviews. Many journalists spoke about the editing only if granted anonymity, an irony that did not escape them. Those who did speak on the record said the restrictions seem only to be growing.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about government corruption and the manipulation of public perception.

Perfect End to Democratic Primary: Anonymous Superdelegates Declare Winner Through Media
2016-06-06, The Intercept
Posted: 2016-06-13 03:03:35

The Associated Press - on a day when nobody voted - surprised everyone by abruptly declaring the Democratic Party primary over and Hillary Clinton the victor. The decree, issued the night before the California primary in which polls show Clinton and Bernie Sanders in a very close race, was based on the media organization’s survey of “superdelegates”: the Democratic Party’s 720 insiders, corporate donors, and officials whose votes for the presidential nominee count the same as the actually elected delegates. AP claims that superdelegates who had not previously announced their intentions privately told AP reporters that they intend to vote for Clinton, bringing her over the threshold. AP is concealing the identity of the decisive superdelegates who said this. Although the Sanders campaign rejected the validity of AP’s declaration - on the ground that the superdelegates do not vote until the convention and he intends to try to persuade them to vote for him - most major media outlets ... declared Clinton the winner. This is the perfect symbolic ending to the Democratic Party primary: The nomination is consecrated by a media organization, on a day when nobody voted, based on secret discussions with anonymous establishment insiders and donors whose identities the media organization - incredibly - conceals. For a party run by insiders and funded by corporate interests, it’s only fitting that its nomination process ends with such an ignominious, awkward, and undemocratic sputter.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about elections corruption and the manipulation of public opinion.

Is social media fueling Hollywood's pedophile problem?
2016-05-27, Fox News
Posted: 2016-06-06 22:49:08

Corey Feldman, who has opened up in the past about being molested by multiple Hollywood bigwigs, said he believes the problem of producer pedophiles is bigger today in age of social media. He’s also said one of his abusers is “still prominently in the business today.” Gabe Hoffman is the executive producer of “An Open Secret,” a 2015 documentary that investigated child molesters in Hollywood, and he echoed Feldman’s sentiments. "Young people, both boys and girls looking to work in Hollywood are at great risk from sexual predators,” he [said]. Psychologist Dr. Judith Zackson concurred. “The Internet is becoming an increasingly dangerous place for young, vulnerable stars,” she said. “Internet profiles provide an anonymous platform for pedophiles to study their victim’s personal information and patterns to assist in their ‘grooming’ process - pedophiles develop a relationship with their victims through enticing dialogue filled with promises that promote the young stars dream.” Pop culture expert Cate Meighan said the Internet lets abusers reach out to victims more easily. “Back in the ‘80s it really was quite different in that these people had to wait until child stars were brought into their circle to have access to them,” she said. “Now, they have the ability to hand pick potential targets and probably at a much younger age too.” Feldman has been vocal in the past regarding pedophilia in Hollywood. In 2011, he said it was “the number one problem in Hollywood” claiming it to be “the big secret” plaguing the industry.

Note: Don't miss the incredible film "An Open Secret" which follows five boys and their families who were gradually ensnared by a secret Hollywood pedophile ring which ruins their lives. It is available for free viewing on this webpage. The entire "Secret Societies in Hollywood" series is available here. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing sexual abuse scandal news articles from reliable major media sources.

Pentagon Official Once Told Morley Safer That Reporters Who Believe the Government Are “Stupid”
2016-05-20, The Intercept
Posted: 2016-05-29 21:31:48

Morley Safer, who was a correspondent on CBS’s 60 Minutes from 1970 until just last week, died Thursday at age 84. In 1965, Safer was sent to Vietnam by CBS. That August he filed a famous report showing American soldiers burning down a Vietnamese village. The next year, he wrote a newspaper column about a visit to Saigon by Arthur Sylvester, the ... head of all the U.S. military’s PR. Sylvester, [who] had arranged to speak with reporters for U.S. outlets, [said] that American correspondents had a patriotic duty to disseminate only information that made the United States look good. A network television correspondent said, “Surely, Arthur, you don’t expect the American press to be the handmaidens of government.” “That’s exactly what I expect,” came the reply. An agency man raised the problem [of] the credibility of American officials. [Sylvester], the Assistant Secretary of Defense for Public Affairs, [responded]: “Look, if you think any American official is going to tell you the truth, then you’re stupid. Did you hear that? Stupid.” A Democratic senator from Indiana, entered Safer’s article into the Congressional Record, and ... a Republican representative from Missouri called for Sylvester to resign. For its part, the Pentagon told CBS executives: “Unless you get Safer out of there, he’s liable to end up with a bullet in his back.” Moreover, Sylvester absolutely meant what he said [to] the journalists in Saigon. [By that time], he’d already told some of the key U.S. government lies about the Cuban missile crisis.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about military corruption and the manipulation of public opinion.

It's not just stem cell research that's overhyped— medical science spin is a widespread problem
2016-05-18, CBC (Canada's public broadcasting system)
Posted: 2016-05-29 21:29:53

Would you read a story if this was the headline: "New study raises questions about an experimental treatment that might not work and won't be ready for a long time." That description would apply to most medical studies that make the news but would be unlikely to generate the clicks, taps, likes and shares that propel a story through cyberspace and social media. What gets clicks? Words like "breakthrough," "groundbreaking," "game changer" and "lifesaver." Since the 1970s, the use of positive words in scientific abstracts increased by 880 per cent, according to a study last December in the British Medical Journal. And now, the world's stem cell scientists have been told to stop the hype. The International Society for Stem Cell Research (ISSCR) issued new guidelines last week that urge scientists to dial back their enthusiasm when talking publicly about their research. Because people are getting hurt. Last December, the Food and Drug Administration in the U.S. issued a warning letter to a U.S.-based company offering stem cell therapies for a range of diseases, including autism, multiple sclerosis and Parkinson's disease. And a U.K. newspaper claims its undercover investigation lead to the closure of a controversial clinic in Germany where a child died after having stem cells injected into his brain. "There is ... an industry already out there that is marketing unproven therapies directly to patients," said George Daley, a member of the ISSCR and a professor at Harvard Medical School. "It is part of the concern that has raised the alarm."

Note: According to Richard Horton, chief editor of The Lancet, up to half of all science journal claims may be untrue. Read also the revealing comments of Marcia Angell, former editor-in-chief of the New England Journal of Medicine, on the massive corruption she found in the health industry. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing science corruption news articles from reliable major media sources.

New York Times in 1922: "Hitler's anti-Semitism was not so genuine"
2015-02-11, CBS News
Posted: 2016-05-23 18:06:58

The New York Times on Tuesday republished its first-ever profile of Adolph Hitler and it seems the newspaper's "reliable, well-informed sources" were not so reliable. The Nov. 21, 1922 article - headlined "New Popular Idol Rises in Bavaria" - offers a profile of the 33-year-old leader of the so-called Bavarian Fascisti. While the paper accurately characterizes Hitler's hatred toward Jews and the popularity of his vitriolic public speeches, the Times also quotes sources who were just a bit off the mark. The Times wrote: "Several reliable, well-informed sources confirmed the idea that Hitler's anti-Semitism was not so genuine or violent as it sounded, and that he was merely using anti-Semitic propaganda as a bait to catch masses of followers and keep them aroused, enthusiastic, and in line for the time when his organization is perfected and sufficiently powerful to be employed effectively for political purposes." The Times also quoted an unnamed politician who said Hitler was being politically deft for exaggerating his anti-Semitism. "You can't expect the masses to understand or appreciate your finer real aims," the newspaper quoted the politician as saying. "You must feed the masses with cruder morsels and ideas like anti-Semitism. It would be politically all wrong to tell them the truth about where you really are leading them." Two years later, on Dec. 21, 1924, the newspaper published another story with a headline that conveyed another questionable assessment of the future German chancellor: "Hitler Tamed By Prison."

Note: For more, see this Daily Kos article. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing mass media news articles.

Cable News Devotes 30 Seconds to Mass Arrests Protesting Political Corruption
2016-04-12, The Intercept
Posted: 2016-04-18 08:31:16

A protest movement calling on Congress to “end the corruption of big money in our politics” and “ensure free and fair elections,” converged on Capitol Hill on Monday, staging a nonviolent sit-in that resulted in over 400 arrests. While the action, dubbed #DemocracySpring, garnered wide coverage on social media and over 136,000 tweets, cable news programs found little time to cover the political protests. During daytime and afternoon news segments, CNN did not devote any coverage to the actions. MSNBC mentioned the protests for approximately 12 seconds, while Fox News mentioned the arrests and discussed the protests for about 17 seconds. Hosts on both networks misrepresented the protests. The focus on systemic political corruption ... during the rally yesterday was ignored. The protests were widely covered by CSPAN, Al Jazeera, and NPR, among other outlets. But cable news programs, which specialize in American political news, were another story. The parent companies of cable news networks are closely tied to the Washington establishment being challenged by protesters. Comcast, parent company of MSNBC, is among the biggest spenders on political lobbying. Broadcasting companies have lobbied in recent years against reforms that would diminish the role of big money in election campaigns largely because the bulk of campaign funds are spent on television advertisements. [An] estimated ... $4.4 billion [will] be spent on television ads during the election cycle this year.

Note: For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about elections corruption and the manipulation of public opinion.

Hacker claims he helped Enrique Peńa Nieto win Mexican presidential election
2016-04-01, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
Posted: 2016-04-11 10:02:58

Mercenary hackers helped Enrique Peńa Nieto win Mexico’s 2012 presidential election, according to an imprisoned Colombian hacker who says he was involved. Andrés Sepúlveda ... claimed he had also helped to manipulate elections in nine countries across Latin America by stealing data, installing malware and creating fake waves of enthusiasm and derision on social media. In an interview with Bloomberg Businessweek, the Colombian – who is currently serving a 10-year prison sentence - boasted of his ability to hack into campaign networks and manipulate opinion. “My job was to do actions of dirty war and psychological operations, black propaganda, rumours – the whole dark side of politics that nobody knows exists but everyone can see,” the 31-year-old told Bloomberg. Although he was well paid for his work, Sepúlveda said his primary motive was political. He supported right and centre-right candidates against what he called “dictatorships and socialists governments”. In Mexico ... he reportedly had a $600,000 budget, [and] used a “virtual army” of fake Twitter accounts to direct public debate. “When I realized that people believe what the internet says more than reality, I discovered that I had the power to make people believe almost anything,” he told Bloomberg. To varying degrees, he said he applied similar tactics in other elections over an eight-year period in in Venezuela, Nicaragua, Panama, Honduras, El Salvador, Colombia, Costa Rica and Guatemala. Sepúlveda is now in jail for hacking crimes related to Colombia’s 2014 presidential election.

Note: Read an excellent article on how electronic voting machines are likely being manipulated in the 2016 US elections. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about elections corruption and the manipulation of public opinion.

Important Note: Explore our full index to revealing excerpts of key major media news stories on several dozen engaging topics. And don't miss amazing excerpts from 20 of the most revealing news articles ever published.