As of Aug. 20th, we're $5,900 in the red for 2017. Please donate here to support this vital work.
Subscribe here to our free email list

Mass Media News Articles
Excerpts of Key Mass Media News Articles in Media


Below are highly revealing excerpts of important mass media news articles from the major media suggesting a cover-up. Links are provided to the full news articles for verification. If any link fails to function, read this webpage. These mass media news articles are listed by order of importance. You can also explore the articles listed by order of the date of the news article or by the date posted. By choosing to educate ourselves and to spread the word, we can and will build a brighter future.

Note: Explore our full index to revealing excerpts of key major media news articles on dozens of engaging topics. And read excerpts from 20 of the most revealing news articles ever published.


US plans to fight the net revealed
2006-01-27, BBC News
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/4655196.stm

A newly declassified document gives a fascinating glimpse into the US military's plans for "information operations". The declassified document is called "Information Operations Roadmap". It was obtained by the National Security Archive at George Washington University using the Freedom of Information Act. Officials in the Pentagon wrote it in 2003. The Secretary of Defense, Donald Rumsfeld, signed it. The operations described in the document include a surprising range of military activities: public affairs officers who brief journalists, psychological operations troops who try to manipulate the thoughts and beliefs of an enemy, computer network attack specialists who seek to destroy enemy networks. The military's psychological operations, or Psyops, is finding its way onto the computer and television screens of ordinary Americans. "Psyops messages will often be replayed by the news media for much larger audiences, including the American public. Strategy should be based on the premise that the Department [of Defense] will 'fight the net' as it would an enemy weapons system," it reads. The document recommends that the United States should seek the ability to "provide maximum control of the entire electromagnetic spectrum". US forces should be able to "disrupt or destroy the full spectrum of globally emerging communications systems, sensors, and weapons systems dependent on the electromagnetic spectrum". The fact that the "Information Operations Roadmap" is approved by the Secretary of Defense suggests that these plans are taken very seriously indeed in the Pentagon.

Note: For other revealing news articles on military corruption, click here. For other revealing news articles on government corruption, click here.


Media as lapdog
2007-04-27, Los Angeles Times
http://www.latimes.com/news/opinion/la-oe-palast27apr27,0,5178561.story

In an e-mail uncovered and released by the House Judiciary Committee last month, Tim Griffin, once Karl Rove's right-hand man, gloated that "no [U.S.] national press picked up" a BBC Television story reporting that the Rove team had developed an elaborate scheme to challenge the votes of thousands of African Americans in the 2004 election. Griffin wasn't exactly right. The Los Angeles Times did run a follow-up article. But ... most of the major U.S. newspapers and the vast majority of television news programs ignored the story even though it came at a critical moment just weeks before the election. In fact, not one U.S. newsperson even bothered to ask me or the BBC for the data and research we had painstakingly done. The truth is, I knew that a story like this one would never be reported in my own country [the U.S.], because investigative reporting ... is dying. Again and again, I see this pattern repeated. Back in December 2000, I received two computer disks from the office of Florida Secretary of State Katherine Harris. Analysis of the data ... indicated that Harris' office had purged thousands of African Americans from Florida's voter rolls as "felons." Florida now admits that many of these voters were not in fact felons. Nevertheless, the blacklisting helped cost Al Gore the White House. I reported on the phony felon purge in Britain's Guardian and Observer and on the BBC while Gore was still in the race, while the count was still on. Yet the story of the Florida purge never appeared in the U.S. daily papers or on television ... until months later, that is, after the Supreme Court had decided the election.

Note: The American-born author of this article, BBC reporter Greg Palast, has repeatedly exposed major corruption in the British media, yet the U.S. press often ignores his well-researched stories. For possibly the most amazing story he wrote which got virtually no U.S. media coverage, click here.


Behind the Eavesdropping Story, a Loud Silence
2006-01-01, New York Times
http://www.nytimes.com/2006/01/01/opinion/01publiceditor.html?ex=1293771600&e...

The New York Times's explanation of its decision to report, after what it said was a one-year delay, that the National Security Agency is eavesdropping domestically without court-approved warrants was woefully inadequate. And I have had unusual difficulty getting a better explanation for readers, despite the paper's repeated pledges of greater transparency. For the first time since I became public editor, the executive editor and the publisher have declined to respond to my requests for information about news-related decision-making. My queries concerned the timing of the exclusive Dec. 16 article about President Bush's secret decision in the months after 9/11 to authorize the warrantless eavesdropping on Americans in the United States. I e-mailed a list of 28 questions to Bill Keller, the executive editor [of the New York Times], on Dec. 19, three days after the article appeared. He promptly declined to respond to them. I then sent the same questions to Arthur Sulzberger Jr., the publisher, who also declined to respond. They held out no hope for a fuller explanation in the future. The top Times people involved in the final decisions [are] refusing to talk and urging everyone else to remain silent.


U.S. Suppressed Footage of Hiroshima for Decades
2005-08-03, New York Times/Reuters
http://www.nytimes.com/reuters/news/news-media-anniversary.html

In the weeks following the atomic attacks on Hiroshima and Nagasaki, U.S. authorities seized and suppressed film shot in the bombed cities by U.S. military crews and Japanese newsreel teams to prevent Americans from seeing the full extent of devastation wrought by the new weapons. It remained hidden until the early 1980s and has never been fully aired. "Although there are clearly huge differences with Iraq, there are also some similarities," said Mitchell, co-author of "Hiroshima in America" and editor of Editor & Publisher. "The chief similarity is that Americans are still being kept at a distance from images of death, whether of their own soldiers or Iraqi civilians." The Los Angeles Times released a survey of six months of media coverage of the Iraq war in six prominent U.S. newspapers and two news magazines -- a period during which 559 coalition forces, the vast majority American, were killed. It found they had run almost no photographs of Americans killed in action. "So much of the media is owned by big corporations and they would much rather focus on making money than setting themselves up for criticism from the White House and Congress," said Ralph Begleiter, a former CNN correspondent. In 1945, U.S. policymakers wanted to be able to continue to develop and test atomic and eventually nuclear weapons without an outcry of public opinion. "They succeeded but the subject is still a raw nerve."

Note: As this highly revealing Reuters article was removed from both the New York Times and the Reuters websites, click here to view it in its entirely on one of the few alternative news websites to report it. And to go much deeper into how the devastating effects of the bomb were covered up by various entities within government, click here.


Experts Urging Broader Inquiry In Towers' Fall
2001-12-25, New York Times
http://select.nytimes.com/gst/abstract.html?res=F40A11FB3E550C768EDDAB0994D94...

Saying that the current investigation into how and why the twin towers fell on Sept. 11 is inadequate, some of the nation's leading structural engineers and fire-safety experts are calling for a new, independent and better-financed inquiry that could produce the kinds of conclusions vital for skyscrapers and future buildings nationwide. Experts critical of the current effort ... point out that the current team of 20 or so investigators has no subpoena power and little staff support and has even been unable to obtain basic information like detailed blueprints of the buildings that collapsed. Some structural engineers have said that one serious mistake has already been made ... the decision to rapidly recycle the steel columns, beams and trusses that held up the buildings. Interviews with a handful of members of the team, which includes some of the nation's most respected engineers, also uncovered complaints that they had at various times been shackled with bureaucratic restrictions that prevented them from interviewing witnesses, examining the disaster site and requesting crucial information like recorded distress calls to the police and fire departments. Members have been threatened with dismissal for speaking to the press.

Note: Our website has over 30 full articles posted from the New York Times. This is the only article for which the Times threatened to sue us if we didn't remove it. We were allowed to replace it with this short summary. For more on this, click here. For a two-page summary of many more major media news articles suggesting a major cover-up of 9/11, click here.


For Terrorist Fearmongers, It’s Always the Scariest Time Ever
2015-06-02, The Intercept
https://firstlook.org/theintercept/2015/06/02/fear-mongers-always-scariest-ti...

For the fearmongers in the West and their allies, it’s always the scariest time ever. In February, former CIA Deputy Director Michael Morrell, arguing for renewal of the Patriot Act, warned that “the ‘lone wolf’ terrorist threat to the United States has never been greater.” In January, an anonymous senior aide to U.K. Prime Minister ... argued for a new “snooper” bill by saying that “the terrorist threat has never been greater.” In mid-2014, U.K. Prime Minister Cameron himself raised the threat level to “severe” and announced: “Britain faces the ‘greatest and deepest’ terror threat in the country’s history.” Throughout the Bush years ... officials raised their color-coded terror alerts and issued similar warnings so many times that it became a running joke. Years later, the face of that joke, Homeland Security Secretary Tom Ridge, admitted he was pressured to issue warnings for political gain. Here we are 14 years after 9/11, and it’s still always the worst threat ever in all of history. If we always face the greatest threat ever, then one of two things is true: 1) fearmongers serially exaggerate the threat for self-interested reasons, or 2) the threat is always getting more severe, year after year — which might mean we should evaluate the wisdom of “terrorism” policies that constantly make the problem worse. Whatever else is true, the people who should have the least credibility on the planet are [those] who have spent the last 15 years exploiting the terror threat in order to terrorize the American population into doing what they want.

Note: Read an excellent essay by a top US general exposing how war is a racket. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about corruption in the intelligence community and the manipulation of public perception.


Whistle-blower Had to Fight NSA, LA Times to Tell Story
2007-03-06, ABC News
http://blogs.abcnews.com/theblotter/2007/03/whistleblower_h.html

Whistle-blower AT&T technician Mark Klein says his effort to reveal alleged government surveillance of domestic Internet traffic was blocked not only by U.S. intelligence officials but also by the top editors of the Los Angeles Times. Klein describes how he stumbled across "secret NSA rooms" being installed at an AT&T switching center in San Francisco and later heard of similar rooms in at least six other cities. Eventually, Klein says he decided to take his documents to the Los Angeles Times, to blow the whistle on what he calls "an illegal and Orwellian project." But after working for two months with LA Times reporter Joe Menn, Klein says he was told the story had been killed at the request of then-Director of National Intelligence John Negroponte and then-director of the NSA Gen. Michael Hayden. Klein says he then took his AT&T documents to The New York Times, which published its exclusive account last April. In the court case against AT&T, Negroponte formally invoked the "state secrets privilege," claiming the lawsuit and the information from Klein and others could "cause exceptionally grave damage to the national security of the United States." The Los Angeles Times' decision was made by the paper's editor at the time, Dean Baquet, now the Washington bureau chief of The New York Times. As the new Washington bureau chief of The New York Times, Baquet now oversees the reporters who have broken most of the major stories involving the government surveillance program, often over objections from the government.

Note: So after the NY Times has the guts to report this important story, the man who was responsible for the censorship at the LA Times is transferred to the very position in the NY Times where he can now block future stories there. For why this case of blatant media censorship isn't making headlines, click here.


Robert Mercer: the big data billionaire waging war on mainstream media
2017-02-26, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
https://www.theguardian.com/politics/2017/feb/26/robert-mercer-breitbart-war-...

I Googled “mainstream media is…” And there it was. Google’s autocomplete suggestions: “mainstream media is… dead, dying, fake news, fake, finished”. Google’s first suggested link ... leads to a website called CNSnews.com and an article: “The Mainstream media are dead.” How had it, an obscure site I’d never heard of, dominated Google’s search algorithm on the topic? In the “About us” tab, I learn CNSnews is owned by the Media Research Center. It receives a large bulk of its funding – more than $10m in the past decade – from a single source, the hedge fund billionaire Robert Mercer. Robert Mercer is the money behind an awful lot of things. He was Trump’s single biggest donor. Since 2010, Mercer has donated $45m to different political campaigns – all Republican – and another $50m to non-profits – all rightwing, ultra-conservative. This is a billionaire who is ... trying to reshape the world according to his personal beliefs. He is reported to have a $10m stake in the [Cambridge Analytica], which was spun out of a bigger British company called SCL Group. It specialises in “election management strategies” and “messaging and information operations”, refined over 25 years. In military circles this is known as “psyops” – psychological operations. Cambridge Analytica makes the astonishing boast that it has psychological profiles based on 5,000 separate pieces of data on 220 million American voters. With this, a computer ... can predict and potentially control human behaviour. It’s incredibly dangerous.

Note: The above article provides a detailed look at how mass media is being combined with Big Data to produce powerful new forms of mind control.


How the FDA Manipulates the Media
2016-10-01, Scientific American
https://www.scientificamerican.com/article/how-the-fda-manipulates-the-media/

It was a faustian bargain—and it certainly made editors at National Public Radio squirm. The deal was this: NPR, along with a select group of media outlets, would get a briefing about an upcoming announcement by the U.S. Food and Drug Administration a day before anyone else. But in exchange for the scoop, NPR would have to abandon its reportorial independence. The FDA would dictate whom NPR's reporter could and couldn't interview. “My editors are uncomfortable with the condition that we cannot seek reaction,” NPR reporter Rob Stein wrote back to the government officials offering the deal. Stein asked for a little bit of leeway to do some independent reporting but was turned down flat. Take the deal or leave it. NPR took the deal – along with reporters from more than a dozen other top-tier media organizations, including CBS, NBC, CNN, the Washington Post, the Wall Street Journal and the New York Times. This kind of deal offered by the FDA - known as a close-hold embargo - is an increasingly important tool used by scientific and government agencies to control the behavior of the science press. By using close-hold embargoes and other methods, the FDA, like other sources of scientific information, are gaining control of journalists who are supposed to keep an eye on those institutions. The watchdogs are being turned into lapdogs. It is hard to tell when a close-hold embargo is afoot because, by its very nature, it is a secret.

Note: And to see how the media is censored by big money and a corrupt judicial system, watch this incredible video of two crack reporters who had their major investigation into a public health threat shut down. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about corruption in science and the manipulation of public perception.


The world of threats to the US is an illusion
2015-04-12, Boston Globe
https://www.bostonglobe.com/opinion/editorials/2015/04/11/have-seen-enemies-a...

When Americans look out at the world, we see a swarm of threats. China seems resurgent and ambitious. Russia is aggressive. Iran menaces our allies. Middle East nations we once relied on are collapsing in flames. Latin American leaders sound steadily more anti-Yankee. Terror groups capture territory and commit horrific atrocities. We fight Ebola with one hand while fending off Central American children with the other. In fact, this world of threats is an illusion. The United States has no potent enemies. We are not only safe, but safer than any big power has been in all of modern history. It will be generations before China is able to pose a serious challenge to the United States — and there is little evidence it wishes to do so. Russia is ... not always a friendly neighbor but no threat to the United States. Violence in the Middle East has no serious implication for American security. As for domestic terrorism, the risk for Americans is modest: You have more chance of being struck by lightning on your birthday than of dying in a terror attack. Promoting the image of a world full of enemies creates a “security psychosis” that misshapes our view of the world. In extreme cases, it pushes us into wars aimed at preempting threats that do not actually exist. Arms manufacturers profit from the security psychosis even more directly than militarists. Finding new threats is always good business for someone.

Note: Explore powerful evidence that ISIS is aided and was possibly even created by covert US support. Watch this video which shows how the US and its allies stoke war in order to pad the pockets of mega-corporations which profit greatly from arms sales. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing news articles about government corruption and the manipulation of public perception.


The CIA, the drug dealers, and the tragedy of Gary Webb
2015-03-23, The Telegraph (One of the UK's leading newspapers)
http://www.telegraph.co.uk/culture/film/11485819/kill-messenger-gary-webb-tru...

Gary Webb knew his story would cause a stir. The newspaper report he'd written suggested that a US-backed rebel army in Latin America was supplying the drugs responsible for blighting some of Los Angeles's poorest neighbourhoods – and, crucially, that the CIA must have known about it. [Webb's report, titled] "Dark Alliance" has been called one of the most explosive and controversial exposés in American journalism. Nineteen years on, the story of Webb’s investigation and its aftermath has been given the full Hollywood treatment. Kill the Messenger, based on his account of what happened and a book of the same name about the saga by journalist Nick Schou was recently released in cinemas. What Webb did that nobody else had was to follow the supply chain – right to the poverty stricken streets of Los Angeles. Webb summed up the heart of his ... series thus: “It is one of the most bizarre alliances in modern history. The union of a U.S. backed army attempting to overthrow a revolutionary socialist government and the uzi-toting “gangstas” of Compton and South-Central Los Angeles.” Perhaps most damningly, Webb wrote that crack was virtually unobtainable in the city’s black neighbourhoods before “members of the CIA’s army” began supplying it. [In 1999], Webb said that after spending three years of his life looking into it, he was more convinced than ever that the U.S. Government's responsibility for the drug problems in South Central L.A. was “greater than I ever wrote in the newspaper.”

Note: Read an excellent, concise summary written by Gary Webb himself of what happened on this highly revealing Dark Alliance series. For more along these lines, see concise summaries of deeply revealing intelligence agency corruption news articles from reliable major media sources.


New York Times editor: we failed to do our job after 9/11
2015-01-28, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
http://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/jan/28/new-york-times-editor...

Dean Baquet, the executive editor of the New York Times, believes his newspaper – in company with the US mainstream media – failed their audiences after 9/11. He told the German news magazine Der Spiegel that he agreed with the criticism originally made by an NYT reporter, James Risen, Baquet said: “The mainstream press was not aggressive enough after 9/11, was not aggressive enough in asking questions about a decision to go to war in Iraq, was not aggressive enough in asking the hard questions about the war on terror. I accept that for the Los Angeles Times and the New York Times”. Baquet, in charge of the NYT since May 2014, was previously editor-in-chief of the LA Times. In his wide-ranging interview with Der Spiegel, Baquet also spoke about the NSA whistleblower Edward Snowden having chosen to tell his story to the Guardian. He said he regards the Guardian as “a new competitor [for the NYT] in the digital age.” He said: “Does it make me nervous that they compete with us and in fact beat us on the Snowden story? Yes. "It hurt a lot. It meant two things. Morally, it meant that somebody with a big story to tell didn’t think we were the place to go, and that’s painful. And then it also meant that we got beaten on what was arguably the biggest national security story in many, many years.

Note: When asked about the New York Times' refusal to report on military drone base locations in the interview referenced above, Baquet recalls, "A high-ranking CIA official called me up and made the case to leave out where the drone base was. It was Saudi Arabia. I accepted it. And I was wrong." For more along these lines, see these concise summaries of deeply revealing articles about mass media manipulation.


Media ‘gagged over bid to report MP child sex cases’
2014-11-22, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
http://www.theguardian.com/society/2014/nov/22/media-gagged-westminster-child...

The security services are facing questions over the cover-up of a Westminster paedophile ring as it emerged that files relating to official requests for media blackouts in the early 1980s were destroyed. Two newspaper executives have told the Observer that their publications were issued with D-notices – warnings not to publish intelligence that might damage national security – when they sought to report on allegations of a powerful group of men engaging in child sex abuse in 1984. One executive said he had been accosted in his office by 15 uniformed and two non-uniformed police over a dossier on Westminster paedophiles passed to him by the former Labour cabinet minister Barbara Castle. The other said that his newspaper had received a D-notice when a reporter sought to write about a police investigation into Elm Guest House, in southwest London, where a group of high-profile paedophiles was said to have operated. Theresa May, home secretary, this month told the Commons that an official review into whether there had been a cover-up of the Home Office’s handling of child-abuse allegations in the 1980s ... was prompted by the discovery that 114 Home Office files related to child abuse in the 1980s had gone missing. The two journalists, Don Hale, the former editor of the Bury Messenger, and Hilton Tims, news editor of the Surrey Comet between 1980 and 1988, both recall their publications being issued with D-notices around 1984.

Note: Explore powerful evidence from a suppressed Discovery Channel documentary showing that child sexual abuse scandals also reach to the highest levels of government in the US. For more along these lines, see these concise summaries of deeply revealing government corruption and sex abuse scandal news articles from reliable sources.


CNN and the business of state-sponsored TV news
2012-09-04, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/sep/04/cnn-business-state-sponso...

[CNN] is seriously compromising its journalism in the Gulf states by blurring the line between advertising and editorial. CNN International (CNNi) [has refused] to broadcast an award-winning documentary, "iRevolution", that was produced in early 2011 as the Arab Spring engulfed the region and which was highly critical of the regime in Bahrain. The documentary ... documented the brutality and violence the regime was using against its own citizens who were peacefully protesting for democracy. CNNi has aggressively pursued a business strategy of extensive, multifaceted financial arrangements between the network and several of the most repressive regimes around the world which the network purports to cover. Its financial dealings with Bahrain are deep and longstanding. CNNi's pursuit of and reliance on revenue from Middle East regimes increased significantly after the 2008 financial crisis, which caused the network to suffer significant losses in corporate sponsorships. It thus pursued all-new, journalistically dubious ways to earn revenue from governments around the world. Bahrain has been one of the most aggressive government exploiters of the opportunities presented by CNNi [which produces] programs in an arrangement it describes as "in association with" the government of a country, and offers regimes the ability to pay for specific programs about their country. These programs are then featured as part of CNNi's so-called "Eye on" series [or] "Marketplace Middle East", [which are] designed to tout the positive economic, social and political features of that country.

Note: For deeply revealing reports from reliable sources on corruption in the major media, click here.


Correspondence and collusion between the New York Times and the CIA
2012-08-29, The Guardian (One of the UK's leading newspapers)
http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/aug/29/correspondence-collusion-...

The rightwing transparency group, Judicial Watch, released [on August 28] a new batch of documents showing how eagerly the Obama administration shoveled information to Hollywood film-makers about the Bin Laden raid. Obama officials did so to enable the production of a politically beneficial pre-election film about that "heroic" killing, even as administration lawyers insisted to federal courts and media outlets that no disclosure was permissible because the raid was classified. The newly released emails [were] between Mark Mazzetti, the New York Times's national security and intelligence reporter, and CIA spokeswoman Marie Harf. The CIA had evidently heard that [NY Times columnist] Maureen Dowd was planning to write a column on the CIA's role in pumping the film-makers with information about the Bin Laden raid in order to boost Obama's re-election chances, and was apparently worried about how Dowd's column would reflect on them. This exchange ... is remarkably revealing of the standard role played by establishment journalists and the corruption that pervades it. Here we have a New York Times reporter who covers the CIA colluding with its spokesperson to plan for the fallout from the reporting by his own newspaper ("nothing to worry about"). Beyond this, that a New York Times journalist – ostensibly devoted to bringing transparency to government institutions – is pleading with the CIA spokesperson, of all people, to conceal his actions and to delete the evidence of collusion is so richly symbolic.

Note: For deeply revealing reports from reliable sources on corruption in the major media, click here.


Misinformation campaign targets USA TODAY reporter, editor
2012-04-19, USA Today
http://www.usatoday.com/news/washington/story/2012-04-19/vanden-brook-locker-...

A USA TODAY reporter and editor investigating Pentagon propaganda contractors have themselves been subjected to a propaganda campaign of sorts, waged on the Internet through a series of bogus websites. Fake Twitter and Facebook accounts have been created in their names, along with a Wikipedia entry and dozens of message board postings and blog comments. Websites were registered in their names. The timeline of the activity tracks USA TODAY's reporting on the military's "information operations" program, which spent hundreds of millions of dollars on marketing campaigns in Iraq and Afghanistan — campaigns that have been criticized even within the Pentagon as ineffective and poorly monitored. For example, Internet domain registries show the website TomVandenBrook.com was created Jan. 7 — just days after Pentagon reporter Tom Vanden Brook first contacted Pentagon contractors involved in the program. Two weeks after his editor Ray Locker's byline appeared on a story, someone created a similar site, RayLocker.com, through the same company. If the websites were created using federal funds, it could violate federal law prohibiting the production of propaganda for domestic consumption. Some postings ... accused them of being sponsored by the Taliban. "They disputed nothing factual in the story about information operations," Vanden Brook said.

Note: For more on a proposed amendment to a U.S. bill which would make it legal to use propaganda and lie to the American public, click here.


Pentagon sets sights on public opinion
2009-02-05, MSNBC/Associated Press
http://www.msnbc.msn.com/id/29040299/

The Pentagon is steadily and dramatically increasing the money it spends to win what it calls "the human terrain" of world public opinion. In the process, it is raising concerns of spreading propaganda at home in violation of federal law. An Associated Press investigation found that over the past five years, the money the military spends on winning hearts and minds at home and abroad has grown by 63 percent, to at least $4.7 billion this year, according to Department of Defense budgets and other documents. That's almost as much as it spent on body armor for troops in Iraq and Afghanistan between 2004 and 2006. This year, the Pentagon will employ 27,000 people just for recruitment, advertising and public relations — almost as many as the total 30,000-person work force in the State Department. The biggest chunk of funds — about $1.6 billion — goes into recruitment and advertising. Another $547 million goes into public affairs, which reaches American audiences. And about $489 million more goes into what is known as psychological operations. Staffing across all these areas costs about $2.1 billion, as calculated by the number of full-time employees and the military's average cost per service member. That's double the staffing costs for 2003. Recruitment and advertising are the only two areas where Congress has authorized the military to influence the American public. Far more controversial is public affairs, because of the prohibition on propaganda to the American public.

Note: For more revealing reports from reliable sources on the realities of the wars in Afghanistan and Iraq, click here.


Project Mockingbird: Spying on Reporters
2007-06-26, New York Times
http://washington.blogs.nytimes.com/2007/06/26/project-mockingbird

The C.I.A. monitoring of journalists in 1963, 1971 and 1972, including wiretapping their phones and setting up observation posts across the street from their offices to track their comings and goings and their visitors, was a practice that the White House itself employed during the Nixon administration. The description of Project Mockingbird [details] C.I.A. wiretapping of two Washington reporters (unnamed) from March 12, 1963 to June 15, 1963. As with other questionable or illegal C.I.A. activities that were endorsed by top government officials, this account shows that spying on reporters was approved at the highest levels of the Kennedy administration. According to the transcripts of the tapes that President John F. Kennedy secretly recorded in the Oval Office, shortly after 6 p.m. on August 22,1962, JFK and Director of Central Intelligence John McCone discussed a plan for the CIA to wiretap members of the Washington press corps. The president told McCone to set up a domestic task force to stop the flow of secrets from the government to the newspapers. The order violated the agency’s charter, which specifically prohibits domestic spying. By ordering the director of central intelligence to conduct a program of domestic surveillance, Kennedy set a precedent that Presidents Johnson, Nixon, and George W. Bush would follow.

Note: This fascinating report discusses only a limited aspect of Operation Mockingbird, which included as well the placing of CIA agents in news organizations in decision-making positions for purposes of propaganda and information control.


Buying the War
2007-04-25, PBS
http://www.pbs.org/moyers/journal/btw/watch.html

Four years ago on May 1, President Bush landed on the aircraft carrier USS Lincoln wearing a flight suit ... in front of a giant "Mission Accomplished" banner. He was hailed by media stars as a "breathtaking" example of presidential leadership in toppling Saddam Hussein. Despite profound questions over the failure to locate weapons of mass destruction and the increasing violence in Baghdad, many in the press confirmed the White House's claim that the war was won. How did the mainstream press get it so wrong? How did the evidence disputing the existence of weapons of mass destruction and the link between Saddam Hussein to 9-11 continue to go largely unreported? In the run-up to war, skepticism was a rarity among journalists inside the Beltway. The [PBS "Buying the War"] program analyzes the stream of unchecked information from administration sources and Iraqi defectors to the mainstream print and broadcast press. While almost all the claims would eventually prove to be false, the drumbeat of misinformation about WMDs went virtually unchallenged by the media. "Buying the War" examines the press coverage in the lead-up to the war as evidence of a paradigm shift in the role of journalists in democracy and asks, four years after the invasion, what's changed? "More and more the media become ... common carriers of administration statements," says the Washington Post's Walter Pincus. "We've sort of given up being independent on our own."

Note: You can view the highly revealing documentary "Buying the War" or read the transcript at the link above.


Bribes offered to scientists
2007-02-03, Sydney Morning Herald (Australia's leading newspaper)
http://www.smh.com.au/news/environment/bribes-offered-to-scientists/2007/02/0...

Scientists and economists have been offered $10,000 each by a lobby group funded by one of the world's largest oil companies to undermine the UN climate change report. Letters sent by the American Enterprise Institute, an ExxonMobil-funded think tank with close links to the Bush Administration, offered the payments for articles that emphasise the shortcomings of the report. Travel expenses and additional payments were also offered. The institute has received more than $1.6 million from ExxonMobil - which yesterday announced a $50 billion annual profit, the biggest ever by a US company - and more than 20 of its staff have worked as consultants to the Bush Administration. A former head of ExxonMobil, Lee Raymond, is the vice-chairman of the institute's board of trustees.

Note: Why wasn't this important story covered by any major media in the U.S.? For an answer, click here.


Important Note: Explore our full index to revealing excerpts of key major media news articles on several dozen engaging topics. And don't miss amazing excerpts from 20 of the most revealing news articles ever published.